Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1710
Title: La Competitividad en una Empresa Forestal Comunitaria
Other Titles: Competitiveness in a community forestry company
Authors: Hernandez Bautista, Victor
Duana Avila, Danae
Santiago López, Zenón
Issue Date: 20-Jan-2020
Publisher: Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios)
Citation: Hernandez Bautista, V., Duana Avila, D., & Santiago López, Z. (2020). La competitividad en una empresa forestal comunitaria. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(1), 70-82. https://doi.org/10.22579/23463910.179
Series/Report no.: Vol;7
No;1
Abstract: Forest utilization plays a fundamental role for the supply of raw material to the forest industry and the socio-economic development of forest communities, given its natural potential in providing goods and services. There are several studies of forest management, but few on competitiveness of productive chains. The present investigation was carried out in the forest community of Capulalpam de Méndez, Ixtlán, Oaxaca, Mexico and is considered a non-experimental design because the phenomenon was observed as it occurs in its natural context, to later analyze it without manipulating variables The results obtained show that the indicators: Productivity, product quality, profitability and market share, with values ​​of 0.75, 0.75, 0.70 and 0.62 respectively, are the most important indicators that determine the achievement of the company's competitiveness.
El aprovechamiento forestal desempeña un papel fundamental para el abastecimiento de materia prima a la industria forestal y al desarrollo socioeconómico de las comunidades forestales, dado su potencial natural en proporcionar bienes y servicios. Existen diversos estudios del manejo forestal, pero, pocos sobre competitividad de las cadenas productivas. La presente investigación se llevó a cabo en la comunidad forestal de Capulalpam de Méndez, Ixtlán, Oaxaca, México y se considera un diseño no experimental debido a que se observó el fenómeno tal y como se da en su contexto natural, para posteriormente analizarlo sin manipular variables. Los resultados obtenidos muestran que los indicadores: Productividad, calidad del producto, rentabilidad y participación en el mercado, con valores de 0.75, 0.75, 0.70 y 0.62 respectivamente, son los indicadores más importantes que determinan el logro de la competitividad de la empresa.
URI: https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1710
ISSN: 2346-3910
Appears in Collections:Revista GEON

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
05 LA COMPETITIVIDAD EN UNA EMPRESA FORESTAL COMUNITARIA REVISTA GEON.pdfPDF1.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons