Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1696
Title: Estudio de Mobbing en una Institución de Educación Superior en Hidalgo
Other Titles: Study of Mobbing in a higher education institucion in Hidalgo
Authors: Martínez Muñoz, Enrique
Hernández-Gracia, Tirso Javier
Martínez Muñoz, Bernardino
Montesinos Hernández, Joel
Issue Date: 16-Jul-2019
Publisher: Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios)
Citation: Muñoz, E., Hernández-Gracia, T., Martínez Muñoz, B., & Montesinos Hernández, J. (2019). Estudio de Mobbing en una institución de educación superior en Hidalgo. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 6(2), 25-36. https://doi.org/10.22579/23463910.153
Series/Report no.: Vol;6
No;2
Abstract: The objective of this research is to conduct a study to determine the degree of bullying perceived or perceived in the teaching staff of a public institution of higher education (IES), located in the central part of the state of Hidalgo, based on the theoretical position and conceptual of Leymann. This research considers the conceptualization of the mobbing phenomenon, from its antecedents, concepts and studies in the organizational context. The instrument that allows the measurement of mobbing, supported with validity and reliability, is the questionnaire called LIPT-60 ("Leymann Inventory of Psychological Terrorization"). The results obtained describe the existence of mobbing in the institution of higher education, with values observed below level 1, specifically in the subscales of job loss, incommunication, and overt intimidation. That is why in higher education institutions is essential to perform this type of work in order to identify, assess and know if there are risks of workplace harassment, to be in possibility if this were the case to have timely preventive measures. In this context, analyzing the results will establish prevention strategies to reduce or eradicate workplace harassment in this organization.
El objetivo de la presente investigación es realizar un estudio para determinar el grado de acoso laboral o mobbing percibido en el personal docente de una Institución de educación superior (IES) pública, ubicada en la parte central del estado de Hidalgo, basada en la postura teórica y conceptual de Leymann. Esta investigación considera la conceptualización del fenómeno del mobbing, desde sus antecedentes, conceptos y estudios en el contexto organizacional. El instrumento que permite la medición del mobbing, sustentado con validez y confiabilidad es el cuestionario denominado LIPT-60 («Leymann Inventory of Psychological Terrorization»). Los resultados obtenidos describen la existencia del mobbing en la institución de educación superior, con valores observados por debajo del nivel 1, específicamente en las subescalas de desprestigio laboral, incomunicación, e intimidación manifiesta. Es por ello que en las instituciones de educación superior es fundamental realizar este tipo de trabajos con la finalidad de identificar, evaluar y conocer si existen riesgos de acoso laboral, para estar en posibilidad si así fuera el caso de disponer de medidas preventivas oportunas. En este contexto, el analizar los resultados permitirá establecer estrategias de prevención para disminuir o erradicar el acoso laboral en esta organización.
URI: https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1696
ISSN: 2346-3910
Appears in Collections:Revista GEON

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
04 ESTUDIO DE MOBBING EN UNA INSTITUCIÓN DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN HIDALGO, MÉXICO.pdfPDF280.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons