Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1708
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGazca Herrera, Luis Alejandrospa
dc.contributor.authorGómez Cabañas, José Rafaelspa
dc.contributor.authorGarizurieta Bernabe, Jessicaspa
dc.contributor.authorCastro Naranjo, Fredyspa
dc.date.accessioned2020-07-21T16:37:06Zspa
dc.date.available2020-07-21T16:37:06Zspa
dc.date.issued2020-01-20spa
dc.identifier.citationGazca Herrera, L., Gómez Cabañas, J., Garizurieta Bernabe, J., & Castro Naranjo, F. (2020). Propuesta de una herramienta de emprendimiento en el diseño de un modelo de negocio. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(1), 96-111. https://doi.org/10.22579/23463910.200spa
dc.identifier.issn2346-3910spa
dc.identifier.urihttps://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1708spa
dc.description.abstractThe evolution of the entrepreneurship has led to the development and application of different tools that allow the achievement of their goals. Currently, the entrepreneurs consider innovation and business models as two fundamental objectives of their structure, so they make use of methodologies that allow them to create strategies and value propositions that generate a positive impact on the acceptance of their products and services. Design thinking, Lean startup and Business model canvas represent three revolutionary instruments for the design and innovation of business and products. Its use has been popularized by large companies such as Apple or IDEO. The present investigation makes a documentary review about the three most used entrepreneurial tools in Mexico: Canvas, Design Thinking and Lean Startup; in order to analyze its application structure and propose an 11-step model that allows measuring the impact of solutions based on the design of a business model, in a more comprehensive wayeng
dc.description.abstractLa evolución del emprendimiento ha llevado al desarrollo y aplicación de diversas herramientas que permiten el logro de sus metas. Actualmente, los emprendedores consideran a la innovación y al modelo de negocios como dos objetivos fundamentales de su estructura por lo que hacen uso de metodologías que les permiten crear estrategias y propuestas de valor que generan un impacto positivo en la aceptación de sus productos y servicios. Design thinking, Lean startup y Business model canvas, representan tres instrumentos revolucionarios para el diseño e innovación de empresas y productos. Su uso ha sido popularizado por grandes empresas como Apple o IDEO. La presente investigación hace una revisión bibliográfica acerca de las tres herramientas de emprendimiento más utilizadas en México: Canvas, Design Thinking y Lean Startup; con el objetivo de analizar su estructura de aplicación y proponer un modelo de 11 pasos que permita medir el impacto que tienen las soluciones basadas en el diseño de un modelo de negocio, de una manera más integral.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherRevista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios)spa
dc.relation.ispartofRevista GEONspa
dc.relation.ispartofseriesVol;7spa
dc.relation.ispartofseriesNo;1spa
dc.rightsUniversidad de los Llanos, 2020spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.sourcehttps://doi.org/10.22579/23463910.200spa
dc.sourcehttp://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/view/200spa
dc.titlePropuesta de una Herramienta de Emprendimiento en el Diseño de un Modelo de Negociospa
dc.title.alternativeProposal for an Entrepreneur Tool in the Design of a Business Modelspa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessspa
dc.identifier.doi10.22579/23463910.200spa
dc.relation.referencesAmber E. Johnson, Laura Winner, Tanya Simmons, Shaker M. Eid, Robert Hody, Angel Sampedro, Kapil Parakh.(2014).Using bInnovative Methodologies From Technology and Manufacturing Companies to Reduce Heart Failure Readmissions. American Journal of Medical Quality, 31(3), 272–278. https://doi.org/10.1177/1062860614562627spa
dc.relation.referencesBlank, S., Blank, S. G., & Dorf, B. (2012). The Startup Owner’s Manual: The Step-by-step Guide for Building a Great Company. K&S Ranch, Incorporated.spa
dc.relation.referencesBmfiddle. (2019). Business Model Fiddle. The Free Business Model Canvas Playground. Obtenido de Business Model Fiddle: http://bmfiddle.comspa
dc.relation.referencesBosma, Niels; Jones, Kent.; Autio, Erkko y Levie, Jonathan (2008).Global Entrepreneurship Monitor: 2007 Executive Report. Wellesley. Babson College and London Business School. 65pspa
dc.relation.referencesBrown, T. (2008, junio). Design Thinking, June 2008(R0806E). Recuperado a partir de https://hbr.org/2008/06/design-thinkingspa
dc.relation.referencesBrown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation (First Edition). Broadway, New York: Harper Collins.spa
dc.relation.referencesCanvanizer. (2018). HOW TO USE CANVANIZER. Obtenido de Canivanizer: https://canvanizer.com/tutorialsspa
dc.relation.referencesCarlgren, L., I. R., & Elmquist, M. (2016). Framing Design Thinking: The Concept in Idea and Enactment. Creativity and Innovation Management, 25, 38–57. https://doi.org/10.1111/caim.12153spa
dc.relation.referencesCervilla, M. & Puente, R.. (2013, abril )abril). Modelos de negocio de emprendimientos por y para la base de la pirámide. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XIX, 289-308.spa
dc.relation.referencesCraig E. Armstrong. (2016). Running Lean Startup in the Classroom: From Idea to Experiment in 1 Week. Management Teaching Review, 2(2), 132–140. https://doi.org/10.1177/2379298116683215spa
dc.relation.referencesDemil, B. & Lecocq, X. (2009). Evolución de modelos de negocio: Hacia una visión de la estrategia en términos de coherencia dinámica. Universia Business Review, 1, 86-107.spa
dc.relation.referencesFino Garzón, D. M. (2013). Innovación en modelos de negocio: metodología Lean Canvas en una Startup de base Tecnológica. Obtenido de e-prints in library & information science: http://eprints.rclis.org/22429/1/UMNGAGG48FS-Diego%20Mauricio%20Fino%20Garzón-Ensayo%20v.5.pdfspa
dc.relation.referencesFormichella, M. (2004) El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. INTA. Rivadavia 1439 (1033) Buenos Aires, Argentinaspa
dc.relation.referencesGoogle. (2019). play google store. Obtenido de Google Payments: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.thirdmobile.modelcanvasspa
dc.relation.referencesHisrich, Robert; Peters, Michael y Shepherd,Dean(2006).Entrepreneurship, 7th Edition. New York: McGraw-Hill/Irwin. 672p.spa
dc.relation.referencesIESA (2008).Global Entrepreneurship Monitor: informe ejecutivo, Venezuela 2007-2008, Caracas: Instituto de Estudios Superiores de Administración, 73p.spa
dc.relation.referencesMaurya, A. (2012). Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works. O’Reilly Media, Incorporated.spa
dc.relation.referencesMüller, R., K. T. (2011). Understanding Design Thinking: A Process Model Based on Method Engineering (Vol. 13th, pp. 493–498). Presentado en the 13th International Conference on Engineering and Product Design Education, LONDON, UK: The Design Society a worldwide community. Recuperado a partir de https://www.designsociety.org/publication/30932/understanding_design_thinking_a_process_model_based_on_method_engineeringspa
dc.relation.referencesOsterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocios (Primera Edición). Barcelona España: Deusto.spa
dc.relation.referencesPérez Paredes, A., Cruz de los Ángeles, J., Guatemala Villalobos, A., & Juárez Fonseca, V. (2018). Importancia de los pronósticos en la toma de decisiones en las MIPYMES. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 5(1), 97-114. https://doi.org/10.22579/23463910.17spa
dc.relation.referencesRazzouk R., V. S. (2012).What Is Design Thinking and Why Is It Important?, 82(3), 330–348. https://doi.org/doi.org/10.3102/0034654312457429spa
dc.relation.referencesRies, E., & Julián, J. S. (2012). El método Lean Startup: Cómo crear empresas de éxito utilizando la innovación continua. Grupo Planeta. Shore, J. (2007). The Art of Agilespa
dc.relation.referencesDevelopment: Pragmatic Guide to Agilespa
dc.relation.referencesSoftware Development. O’Reilly Mediaspa
dc.relation.referencesStanford d.school.(2010). Bootcamp Bootl eg.Recuperado a partir de https://dschool.stanford.edu/resources/the-bootcamp-bootlegspa
dc.relation.referencesStrategyzer AG. (Diciembre de 2014). Strategyzer. Obtenido de Strategyzer: https://www.strategyzer.com/appspa
dc.relation.referencesThoring K., R. M. M. (2012). Design Thiking vs Lean startup: A comparison of two user-driven innovation strategies (pp. 151–161). Presentado en Proceedings of the DMI 2012 International Research Conference: Leading Innovation through Design, BOSTON, MA. USA: Design Management Institute. Recuperado a partir de https://dmi.site-ym.com/store/ViewProduct.aspx?id=3263535spa
dc.relation.referencesTorralba Flores, A., Pérez Paredes, A., & Martínez Ángeles, D. (2017). Fracaso emprendedor, como experiencia de aprendizaje para empresarios del municipio de Puebla. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 4(2), 25-33. https://doi.org/10.22579/23463910.21spa
dc.relation.referencesVianna, Y., M. V., Adler, I. K., Brenda Lucena, & Beatriz Russo. (2016). Design Thinkin Innovación en los Negocios (First Edition).spa
dc.relation.referencesWoodilla, J., U. J.-S., & Çetinkaya, M. (2013). Design Thiking: Past, Present and Possible Futures. Creativity and Innovation Management, 22, 121–146. https://doi.org/10.1111/caim.12023spa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadasspa
dc.subject.proposalMODELO DE NEGOCIOSspa
dc.subject.proposalMODELO CANVAspa
dc.subject.proposalDESIGN THINKINGspa
dc.subject.proposalLEAN STARTUPspa
dc.subject.proposalRevista GEONspa
dc.subject.teeGestiónspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentCollectionspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbspa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
Appears in Collections:Revista GEON

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
07 PROPUESTA DE UNA HERRAMIENTA DE EMPRENDIMIENTO EN EL DISEÑO DE UN MODELO DE NEGOCIO REVISTA GEON.pdfPDF1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons